فواید و مضرات روغن نخل یا روغن پالم چیست؟فواید مواد غذایی 

فواید و مضرات روغن نخل یا روغن پالم چیست؟

فواید و مضرات روغن نخل یا روغن پالم چیست؟
۵ (۱۰۰%) ۱ vote

بسیاری مضرات استفاده از روغن پالم را بیشتر از فواید آن می دانند.به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “بی‌ تی”  در همین راستا، سوپرمارکت ایسلند به عنوان نخستین سوپرمارکت بزرگ در انگلیس در ماه آوریل اعلام کرد که روغن پالم را از محصولات غذایی تولیدی خود کنار می گذارد.

برای مطالعه این مقاله کلیک کنید

در سراسر جهان، مصرف روغن نخل افزایش می یابد. با این حال، این غذا بسیار بحث برانگیز است.

از یک طرف، گزارش شده است که مزایای سلامتی را در اختیار شما قرار می دهد.

از سوی دیگر، ممکن است به سلامت قلب منجر شود. همچنین نگرانی های زیست محیطی مربوط به افزایش مداوم تولید آن نیز وجود دارد.

این مقاله نگاه دقیق به روغن نخل و تاثیر آن بر سلامت، محیط زیست و پایداری دارد.
روغن پالم چیست؟

روغن نخل از میوه های گوشتی کف دست می آید. روغن نخل نامحلول بعضی اوقات به دلیل رنگ قرمز مایل به نارنجی به عنوان روغن نخل قرمز نامیده می شود.

منبع اصلی روغن نخل، درخت گیاهان Elaeis guineensis است که بومی غرب و جنوب غربی آفریقا است. استفاده از آن در این منطقه بیش از ۵،۰۰۰ سال است.

کف نخل مشابه روغن زیتون شناخته شده به نام Elais oleifera در آمریکای جنوبی یافت می شود اما به ندرت به صورت تجاری رشد می کند. با این حال، ترکیبی از دو گیاه گاهی اوقات در تولید روغن نخل استفاده می شود.

در سال های اخیر، رشد نخل نفت به جنوب آسیا، از جمله مالزی و اندونزی گسترش یافته است. در حال حاضر این دو کشور بیش از ۸۰ درصد عرضه نفت نخل جهان را تولید می کنند (۱).

مانند روغن نارگیل، روغن نخل نیمه جامد در دمای اتاق است. با این حال، نقطه ذوب آن ۹۵ درجه فارنهایت (۳۵ درجه سانتیگراد) است که به طور قابل توجهی بالاتر از ۷۶ درجه فارنهایت (۲۴ درجه سانتیگراد) برای روغن نارگیل است. این به خاطر ترکیبات مختلف اسید چرب دو روغن است.

روغن نخل یکی از ارزان ترین و پرطرفدار ترین روغن در جهان است که یک سوم تولید جهانی روغن زیتون را تشکیل می دهد (۱).

مهم است که روغن نخل را با روغن هسته نخل مخلوط نکنید.

در حالی که هر دو از همان گیاه هستند، روغن هسته نخل از بذر میوه استخراج می شود. این مزایای بهداشتی متفاوت را فراهم می کند.

خط پایین:
روغن نخل از درخت نخل بومی به آفریقا می رسد که در آن هزاران سال مصرف شده است. این در دمای اتاق نیمه جامد است و از روغن هسته نخل در ترکیب غذا متفاوت است.

چطور استفاده می شود؟

روغن نخل برای پخت و پز استفاده می شود و همچنین به بسیاری از غذاهای آماده به غذا در فروشگاه مواد غذایی اضافه شده است.

طعم و مزه آن به نظر می رسد طعم و خاکستری است.

بعضی از مردم عطر و طعم خود را به عنوان مشابه با هویج و کدو تنبل توصیف می کنند.

این روغن یک غذای اصلی در آفریقای غربی و غذاهای گرمسیری است و مخصوصا برای کره و سایر ظروف تند نیز مناسب است.

آن اغلب برای سوئیت یا سرخ کردن استفاده می شود، زیرا نقطه دمی بالا ۴۵۰ درجه فارنهایت (۲۳۲ درجه سانتیگراد) است و در دمای بالا پایدار است (۲).

روغن نخل گاهی اوقات به کره بادام زمینی و دیگر کره های میوه ای به عنوان یک تثبیت کننده برای جلوگیری از جدا شدن و حل کردن روغن در بالای شیشه، اضافه می شود.

علاوه بر روغن سویا، روغن نخل را می توان در چندین غذای دیگر یافت، از جمله:

غلات
محصولات پخته مانند نان، کوکی ها و کلوچه ها
میله پروتئین و رژیم غذایی
شکلات
کیکرهای قهوه
مارگارین

در دهه ۱۹۸۰، روغن نخل با بسیاری از محصولات به جای چربی های ترانس به دلیل نگرانی هایی که مصرف میوه های گرمسیری ممکن است به سلامت قلب آسیب برساند، جایگزین شده است. با این حال، پس از مطالعات نشان داد که خطرات بهداشت چربی های ترانس، تولید کنندگان مواد غذایی با استفاده از روغن نخل را از سر گرفت.

این روغن نیز در بسیاری از محصولات غیر غذایی مانند خمیر دندان، صابون و لوازم آرایشی یافت می شود.

علاوه بر این، می توان از آن برای تولید سوخت بیودیزل استفاده کرد که به عنوان یک منبع انرژی جایگزین (۳) عمل می کند.

خط پایین:
روغن نخل در آشپزی، به ویژه در غذاهای غربی و آفریقایی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در غذاها، محصولات و سوخت های خاصی یافت می شود.

ترکیب مواد مغذی

در اینجا محتوای تغذیه یک قاشق غذاخوری (۱۴ گرم) روغن نخل (۴) است:

کالری: ۱۱۴
چربی: ۱۴ گرم
چربی اشباع شده: ۷ گرم
چربی غیر اشباع: ۵ گرم
چربی غیر اشباع: ۱.۵ گرم
ویتامین E: 11٪ از RDI

تمام کالری روغن نخل از چربی به دست می آید. تجزیه اسید چرب آن ۵۰٪ اسیدهای چرب اشباع، ۴۰٪ اسیدهای چرب غیر اشباع و ۱۰٪ اسیدهای چرب اشباع نشده است.

نوع اصلی چربی اشباع موجود در روغن نخل اسید palmitic است که ۴۴ درصد کالری آن را تأمین می کند. همچنین حاوی مقدار زیادی اسید اولئیک و مقادیر کم اسید لینولئیک و اسید استریک است.

رنگ قرمز رنگ نارنجی روغن نخل سرخ شده از آنتی اکسیدان های شناخته شده به عنوان کاروتنوئیدها، از جمله بتا کاروتن است که بدن شما می تواند به ویتامین A تبدیل کند.

در روغن نخل fractionated، بخش مایع با یک فرآیند بلورین و فیلتر کردن حذف می شود. بخش باقیمانده باقی مانده در چربی اشباع بالاتر است و دمای ذوب بالاتر (۵).

خط پایین:
روغن نخل ۱۰۰٪ چربی است، نیمی از آن اشباع شده است. همچنین حاوی ویتامین E و روغن نخل قرمز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به نام کاروتنوئید ها یافت می شود که بدن شما می تواند به ویتامین A تبدیل کند.

این می تواند مزایای سلامتی داشته باشد

روغن نخل با چندین مزیت سلامت مرتبط شده است، از جمله حفاظت از عملکرد مغز، کاهش عوامل خطر بیماری قلبی و بهبود وضعیت ویتامین A.
سلامت مغز

روغن نخل یک منبع عالی از توکوترینول است، یک فرم ویتامین E با خواص آنتی اکسیدانی قوی است که ممکن است از سلامت مغز حمایت کند.

مطالعات حیوانی و انسانی نشان می دهد که توکوترینول در کف دست

روغن ممکن است به محافظت از چربی های غیر اشباع ظریف در مغز کمک کند، پیشرفت کند، کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و جلوگیری از رشد ضایعات مغزی (۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰). در مطالعه دو ساله از ۱۲۱ نفر مبتلا به ضایعات مغزی، گروهی که تکت کرینوولهای حاصل از روغن خرما را دو بار در روز به دست آوردند، در حالی که گروهی که پلاسبو را تجربه کرده بودند، به ضایعه آسیب دیده رسید (۱۰). سلامت سلامت پالم روغن با حمایت از بیماری در برابر بیماری قلبی محفوظ است. مخلوط شده، این روغن به طور کلی به نظر می رسد اثرات مفیدی بر روی عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله کاهش کلسترول LDL “بد” و افزایش “خوب” HDL کلسترول (۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸). تجزیه و تحلیل بزرگی از ۵۱ مطالعه نشان داد که کلسترول کل و LDL در افرادی که رژیم های حاوی روغن نخل را به دنبال داشت، پایین تر از افرادی بود که رژیم های غذایی با ترانس چربی بالا یا اسید لوری و اسید لوریک مصرف می کردند (۱۱). مطالعه اخیر سه ماهه اثرات کاهش کلسترول کف دست روغن ساخته شده از ترکیبی از Elaeis guineensis و درختان Elaeis oleifera. در این مطالعه، مردم مصرف ۲۵ میلی لیتر (۲ قاشق غذاخشی) روغن زیتون و یا روغن نخل هیبرید روزانه. براساس کاهش ۱۵ درصدی کلسترول LDL در هر دو گروه، محققان پیشنهاد کرده اند که این روغن نخل را می توان معادل گرمسیری روغن زیتون نامید (۱۲). با این وجود مهم است که توجه داشته باشیم که افزایش یا کاهش سطح کلسترول LDL به تنهایی نمی تواند پیش بینی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عوامل متعددی دیگر وجود دارد. با این حال، یک مطالعه کنترل شده در سال ۱۹۹۵ نشان داد که روغن نخل ممکن است به کاهش سرعت پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به بیماری قلبی کمک کند. در این مطالعه ۱۸ ماهه، هفت نفر از ۲۵ نفر تحت درمان با روغن بهبود یافتند و ۱۶ نفر باقی مانده پایدار. در مقابل، ۱۰ نفر از ۲۵ نفر در گروه دارونما پیشرفت بیماری را تجربه کردند و هیچکدام از آنها بهبودی نداشتند (۱۸). بهبود وضعیت ویتامین A وضعیت روغن پالم می تواند به بهبود وضعیت ویتامین A در افراد کمبود یا در معرض خطر کمبود کمک کند. مطالعات زنان باردار در کشورهای در حال توسعه نشان داده اند که استفاده از روغن نخل قرمز باعث افزایش سطح ویتامین A در خون آنها و همچنین نوزادان شیرده (۱۹، ۲۰، ۲۱) می شود. مطالعات انجام شده نشان می دهد افرادی که دارای فیبروز کیستیک هستند و مشکلاتی در جذب ویتامین های محلول در چربی دارند، افزایش میزان ویتامین A در خون پس از مصرف دو تا سه قاشق غذاخوری روغن نخل قرمز روزانه به مدت هشت هفته (۲۲). همچنین روغن نخل قرمز برای افزایش ویتامین A در بزرگسالان و کودکان جوان (۲۳، ۲۴) در واقع، یک مطالعه از هند گزارش داد که کودکان پیش دبستانی که به میزان ۵ میلی لیتر (۱ قاشق چای خوری) در روز افزایش بیشتری در میزان ویتامین A داشتند نسبت به کودکان دریافت شده از مکمل های ویتامین A (24). خط پایین: روغن نخل ممکن است به حفظ عملکرد مغز کمک کند، عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد و میزان ویتامین A را در برخی افراد افزایش دهد. خطرات بالقوه سلامتی اگر چه بیشتر مطالعات نشان داده اند که روغن نخل اثر محافظتی بر سلامت قلب دارد، ، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹). یک مطالعه در زنان مبتلا به کلسترول بالا انجام شد.این نشان داد که سطوح LDL کوچک و چگال (sdLDL) – نوع کلسترول مرتبط با بیماری های قلبی – با روغن نخل افزایش یافته است اما با سایرین کاهش می یابد روغن با این حال، ترکیبی از روغن نخل و روغن سبوس برنج باعث کاهش سطح sdLDL شد (۲۵). سایر تحقیقات نشان دادند که SdLDL در گروهی که روغن نخل مصرف کرده است تغییر نکرده است، در حالی که ذرات LDL بزرگ افزایش یافته است. ذرات LDL بزرگ کمتر احتمال دارد که باعث حملات قلبی نسبت به ذرات کوچک و چگال LDL (26) شوند. مطالعات دیگر گزارش شده است که افزایش سطح کلسترول LDL در پاسخ به مصرف روغن نخل است. با این حال، در این مطالعات، اندازه ذرات LDL اندازه گیری نشده بود (۲۷، ۲۸، ۲۹). لازم به ذکر است که این تنها عوامل خطر بالقوه است و نه شواهدی وجود دارد که روغن نخل واقعا می تواند باعث بیماری قلبی شود. با این وجود، یک مطالعه حیوانی نشان می دهد روغن مصرفی که بارها و بارها حرارت داده شده است ممکن است به دلیل کاهش فعالیت آنتی اکسیدانی در روغن باعث ایجاد انقباضات پلاک در شریان ها شود. وقتی موش ها غذا حاوی روغن نخل را که ۱۰ بار تجدیدشده بودند خوردند، پلاک شریانی بزرگ و سایر نشانه های بیماری قلبی را ایجاد کردند در طی شش ماه، در حالی که موشهایی که روغن نخل تازه دریافت می کردند (۳۰). خط پایین: روغن نخل ممکن است برخی از عوامل خطر بیماری قلبی خاصی را افزایش دهد. تکرار گرم شدن روغن ممکن است ظرفیت آنتی اکسیدانی را کاهش دهد و به توسعه بیماری های قلبی کمک کند. اختلاف نظر در مورد روغن پالم چندین مسئله اخلاقی در مورد اثرات تولید روغن نخل بر محیط زیست، حیات وحش و جوامع وجود دارد. در دهه های گذشته، افزایش تقاضا منجر به گسترش بی سابقه تولید روغن نخل در مالزی، اندونزی و تایلند. این کشورها دارای آب و هوای مرطوب و گرمسیری هستند که به طور مطلوب برای رشد درختان نخل نخل مناسب هستند. با این حال، برای جابجایی کاشته های نفت نخل، جنگل های گرمسیری و سرزمین های سرزمین نابود می شوند. تجزیه و تحلیل یافته است که ۴۵٪ از زمین در آسیای جنوب شرقی در حال حاضر برای استفاده می شود

پست های مرتبط