روغن آفتابگردان برای کلسترول بهتر از روغن زیتون استاخبار کوتاه سلامتی 

روغن آفتابگردان برای کلسترول بهتر از روغن زیتون است

روغن آفتابگردان برای کلسترول بهتر از روغن زیتون است
۵ (۱۰۰%) ۱ vote

تجزیه و تحلیل داده ها از ده ها مطالعات نشان می دهد که جایگزینی چربی اشباع در رژیم غذایی با چربی غیر اشباع باعث کاهش کلسترول مضر می شود.
علاوه بر این، از چربی های غیر اشباع، روغن دانه هایی مانند آفتابگردان قوی ترین اثر را داراست.

برای مطالعه این مقاله کلیک کنید

دکتر لوکاس شینگگزاکل – از موسسه تغذیه انسانی آلمان Potsdam-Rehbruecke – این مطالعه جدید را هدایت کرد.

این مطالعه برای اولین بار به انجام یک تجزیه و تحلیل که اجازه می دهد تا تاثیر چندین روغن و چربی های جامد بر لیپیدهای خون در یک مدل واحد بررسی شود.

بسیاری از آن ها تأثیر جایگزین مواد غذایی غنی از چربی های اشباع مانند کره یا گوشت خوک را با یک غنی از چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون و آفتابگردان مقایسه کرده اند. با این حال، شواهد دشوار می سازد که کدام یک از روغن های مشتق شده از گیاه بیشترین سود را به دست آورند.

برای این منظور، دکتر Schwingshackl و تیم از یک تکنیک آماری به نام متا آنالیز شبکه استفاده کردند که در تحقیقات بهداشتی به عنوان راهی برای جمع آوری شواهد از مقادیر بسیار زیاد داده ها از طریق استفاده از “مقایسه مستقیم و غیر مستقیم” استفاده می شود.
متا آنالیز شبکه

محققان از متاآنالیز شبکه استفاده می کنند تا پاسخ هایی را پیدا کنند که در غیر این صورت تنها می توانند در “مطالعات غول پیکر” مورد توجه قرار گیرند که تاثیر بسیاری از مداخلات مختلف را در یک نتیجه واحد مقایسه می کنند.

“زیبایی این روش،” دکتر Schwingshackl توضیح می دهد، “این است که شما می توانید بسیاری از مداخلات مختلف را به طور همزمان مقایسه کنید.”
کلسترول خوب: چقدر زیاد است؟
کلسترول خوب: چقدر زیاد است؟
تحقیقات جدید به چالش این ایده که چربی لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) کلسترول – اغلب به نام “خوب” – مزایای سلامت بدون در نظر گرفتن سطح آن است.
حالا بخوان

نتیجه نهایی، او اضافه می کند، این است که “شما می توانید بگوئید” کدام روغن برای “نتیجه خاص” بهتر است.

به عنوان مثال، این روش امکان مقایسه مقادیر کره با روغن آفتابگردان را به صورت غیرمستقیم به وسیله تجزیه و تحلیل نتایج دو آزمایش به دست می دهد: یکی که کره را در برابر روغن زیتون مستقیما آزمایش کرده و دیگری آفتابگردان را به طور مستقیم از روغن زیتون آزمایش می کند.

یافته های جدید در مقاله ای است که در حال حاضر در مجله تحقیقات لیپید منتشر شده است.
یک عامل خطرساز قلبی عروقی قابل تغییر است

به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بیماری قلبی و سکته مغزی، بزرگترین قاتلان در سراسر جهان است و به مدت ۱۵ سال بوده است. در سال ۲۰۱۶، به دلیل این بیماری های قلبی عروقی، ۱۵.۲ میلیون نفر مردند.

در زمینه مطالعات خود، محققان توضیح می دهند که دیس لپیدمی یا سطح غیرطبیعی چربی های چربی مانند کلسترول، یک عامل خطر بزرگ قلبی عروقی است که مردم می توانند آن را تغییر دهند.

آنها اشاره می کنند که جایگزین کردن اسیدهای چرب اشباع با هر یک از اسید های چرب منحصر به فرد و یا غیر اشباع چربی باعث کاهش کلسترول LDL و “نوع بد” می شود که “عامل خطر قوی” است. بیماری قلب و عروقی.

برای متاآنالیز شبکه خود، پایگاه داده های خود را در سال ۱۹۸۰ برای مطالعاتی که مقادیر مختلف انواع چربی های غذایی را بر روی چربی های خون مقایسه کرده بودند جستجو کردند.

محققان ۵۵ مطالعه انجام دادند که با معیارهای آنها برای پذیرش همراه بود. این ها تأثیری در میزان چربی های مختلف چربی مصرف “همان مقدار کالری” از دو یا چند نوع چربی ها یا روغن های جامد را برای حداقل ۳ هفته به دست آوردند.

تجزیه و تحلیل آنها اثر ۱۳ روغن و چربی های جامد را مقایسه کرد: روغن گلرنگ، روغن آفتابگردان، روغن کلزا، روغن دانه کتان، روغن زیتون، روغن زیتون، روغن ذرت، روغن نارگیل، روغن نخل، روغن سویا، کره، چربی گوشت گاو و گوشت خوک.
روغن دانه “بهترین سازندگان”

دکتر Schwingshackl گزارش می دهد که “بهترین سازندگان” روغن گلرنگ، روغن آفتابگردان، روغن کلزا و روغن آفتابگردان بود. در مقابل، “چربی های جامد مانند کره و گوشت خوک بدترین گزینه برای LDL هستند”.

او و همکارانش اشاره می کنند که رویکرد آنها دارای محدودیت است و در هنگام تفسیر نتایج باید به آن توجه کرد. برای یکی، آنها روی سطوح چربی و نتایج بیماری تمرکز کردند.

دکتر Schwingshackl می گوید: “این یک نتیجه گیری بالینی شدید نیست.” “LDL یک عامل خطر برای بیماری قلبی عروقی است اما بیماری قلبی عروقی نیست.”

علاوه بر این، نویسندگان احساس می کنند که این روش به اندازه کافی قوی نیست که بتواند از لیست روغن های دانه برنده “برنده” شود.

این واقعیت که روغن هایی که بیشترین تاثیر را در میزان کلسترول LDL نشان می دهند، لزوما کسانی نیستند که تاثیر مشابهی بر سایر انواع چربی دارند مانند کلسترول HDL و تری گلیسیرید، و همچنین مسائل پیچیده.

با این وجود، به عنوان تقریبا غیرممکن است که یک محاکمه انجام شود که در آن افراد مجبورند فقط یک نوع چربی رژیم غذایی را چندین سال مصرف کنند، چنین روش هایی بهترین چیز را ارائه می دهند.

“برخی از مردم کشورهای مدیترانه احتمالا با این نتیجه خیلی خوشحال نیستند، زیرا آنها ترجیح می دهند روغن زیتون را در بالای سر بگذارند اما این مورد نیست.”

پست های مرتبط