بهریت غذاها برای سلامت وشادابی پوستاخبار سلامت زنان فواید مواد غذایی 

بهترین غذاها برای سلامت وشادابی پوست

بهترین غذاها برای سلامت وشادابی پوست
۵ (۱۰۰%) ۱ vote

محصولات فراوانی برای مراقبت از پوست در بازار است، اما راز پوست سالم ممکن است در رژیم غذایی باشد.

 

موادی که برای پوست مفید هستند عبارتند از:

اسیدهای چرب امگا ۳
اسیدهای چرب امگا ۶
ویتامین E
آنتی اکسیدان ها

 

تحقیقات نشان می دهد که اینها و دیگر مواد مغذی و ترکیبات در غذاهای خاص می تواند به پوست نفوذ کند. همچنین، هیدراته شدن برای سلامتی پوست اهمیت دارد.

در حالی که محصولات بهداشتی میتوانند کمک کنند، رژیم غذایی میتواند نقش مستقیم در تغذیه پوست و حفظ سلامتی آن داشته باشد.

 

بهریت غذاها برای سلامت وشادابی پوست

 

ماهی های چرب

 

ماهی های چرب آب سرد، از جمله ساردین ها و ماهی قزل آلا،  منابع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

نویسندگان یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ “شواهد قابل توجهی” یافتند که اسید های چرب امگا ۳ به کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست کمک می کند.

 

گردو

 

گردو ممکن است همان مزایای ماهی های چرب فراهم کند، و برای گیاهخوارانمناسب است.

گردوها در میان منابع غنی اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۳ و امگا ۶ هستند.

حفظ تعادل بین این دو اسید چرب ضروری است. یک رژیم معمولی غربی حاوی مقادیر بیش از حد چربی های امگا ۶ است که می تواند باعث التهاب و بیماری های التهابی پوست مانند اگزما و پسوریازیس شود.

 

بادام

 

بادام غنی از اسید های چرب اشباع نشده است و منبع خوبی از ویتامین E است.

آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب اشباع نشده ممکن است باعث  تقویت پوست سالم شوند.

 

تخم  آفتابگردان

 

دانه های آفتابگردان همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از روی و ویتامین E هستند. هر دو می توانند برای محافظت از سلول های پوست کمک کنند.

 

تخم کتان

 

دانه های کتان غنی از اسید چرب امگا ۳ به نام اسید آلفا لینولنیک (ALA) می باشند.

سالاد می تواند یک راه ساده برای اضافه کردن دانه های کتان به رژیم غذایی و حفظ پوست به سلامتی باشد.

فواید روغن تخم کتان:

کاهش حساسیت پوست
زبری پوست کاهش می یابد
افزایش هیدراتاسیون
پوست نرمتر

 

سویا

سویا ممکن است به بهبود الاستیسیته پوست کمک کند.

سویا حاوی ترکیبات موسوم به ایزوفلاون ها هستند که ممکن است نقش مهمی در حفاظت از پوست، مخصوصا در زنان بازی کنند.

نویسندگان نتیجه گرفتند که این ایزوفلاون ها ممکن است در طول یائسگی تاثیر بیشتری داشته باشند، در حالی که کاهش میزان استروژن سبب کاهش الاستیسیته  پوست می شود.

 

آووکادو

 

آووکادو غنی از چربی های سالم و ویتامین E است که از سلامت پوست حمایت می کنند.

چربی های موجود در آووکادو چربی های ضروری هستند که انسان باید مصرف کند زیرا بدن نمی تواند آنها را تولید کند.

نویسندگان یک بررسی در سال ۲۰۱۳ اشاره کردند که آوکادو همچنین شامل ترکیبات مانند لویتین و زاکسنتین است که به محافظت از پوست کمک می کند.

 

روغن زیتون

 

در میان روغن های پخت و پز، روغن زیتون ممکن است برای سلامتی پوست مناسب تر باشد.

نتایج یک تحقیق درسال ۲۰۱۲ نشان داد که رژیم غذایی حاوی روغن زیتون اثرات پیر شدن  پوست صورت را کاهش می دهد.

 

 

چای سبز

 

چای سبز  حاوی ترکیبات خاصی است که ممکن است برای پوست مفید باشد.

چای سبز غنی از آنتی اکسیدان هایی به نام کاتچین ها است که جریان خون پوست را افزایش می دهد. افزایش جریان خون تضمین می کند که سلول های پوست به طور مرتب اکسیژن تازه و مواد مغذی دریافت می کنند که به حفظ سلامت آنها کمک می کند.

 

 شکلات تلخ

 

شکلات تلخ با کیفیت بالا نیز ممکن است برای محافظت از پوست کمک کند.

کاکائو غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است که اثر ضد التهابی روی پوست دارند.

 

آب

 

نوشیدن آب بیشتر ممکن است ساده ترین راه برای حفظ سلامت پوست باشد.

 

 کاروتن و بتا کاروتن

آنتی اکسیدان هایی به نام کاروتنوئیدها دارای مزایای سلامتی زیادی هستند، از جمله حفاظت از پوست از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد.

میوه  و سبزیجات اغلب منابع غنی از این آنتی اکسیدان های محافظ پوست است.

خوردن بیشتر موارد زیر می تواند به افزایش دریافت  کاروتنوئیدها کمک کند:

انبه
پاپایا
هویج
سیب زمینی های شیرین
فلفل دلمه ای
اسفناج
کلم بروکلی

 

چیزهایی که بایدبرای سلامت پوست از آنها اجتناب کرد

عوامل تغذیه ای و سبک زندگی می توانند به پوست آسیب برسانند:

کافئین بیش از حد:

کافئین یک محرک و یک دیورتیک است. صرف مقدار زیادی کافئین به صورت منظم ممکن است مقدار زیادی از آب بدن را از بدن خارج کرده و پوست را خشک کند.

مواد شیمیایی :

برای تسکین زخم ها و درمان آفتاب سوختگی، فرد ممکن است محصولات موضعی را که حاوی مواد شیمیایی هستند، اعمال کند. این می تواند بسیاری از شرایط پوستی را تشدید کند و ممکن است به خصوص برای افراد دارای پوست حساس مضر باشد.

غذاهای پردازش شده یا تصفیه شده:

غذاهای حاوی مقادیر زیاد قندهای تصفیه شده و کربوهیدرات ها ممکن است روند پیری پوست را سریع تر کنند.

 

 

RAW MACHINE TRANSLATED TEXTفراوانی محصولات مراقبت از پوست در بازار است، اما راز پوست سالم ممکن است در رژیم غذایی فرد قرار گیرد.

بسیاری از غذاهایی که برای پوست مفید هستند عبارتند از:

اسیدهای چرب امگا ۳
اسیدهای چرب امگا ۶
ویتامین E
آنتی اکسیدان ها

تحقیقات نشان می دهد که این و دیگر مواد مغذی و ترکیبات در غذاهای خاص می تواند به پوست نفوذ کند. همچنین، هیدراته شدن برای سلامتی پوست به همان اندازه که برای بقیه بدن نیز اهمیت دارد.

در حالی که محصولات خارجی میتوانند برای درمان بیماریهایی مانند آکنه کمک کنند، رژیم غذایی میتواند نقش مستقیم در تغذیه پوست و حفظ سلامتی آن داشته باشد.
۱. ماهی چربی
غذاهای گیاهی حاوی چربی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، از جمله روغن زیتون، آووکادو، آجیل و دانه
غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند به پوست نفوذ کنند.

برخی از افراد با مسائل پوستی از مواد غذایی چرب ممانعت می کنند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که نه همه چربی ها یکسان هستند.

ماهی های چرب آب سرد، از جمله شاه ماهی، ساردین ها و ماهی قزل آلا، ممکن است به پوست نفوذ کنند، زیرا منابع فراوان اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

نویسندگان یک مطالعه از سال ۲۰۱۶ “شواهد قابل توجهی” یافتند که اسید های چرب امگا ۳ به کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم، به ویژه در افرادی که بیشترین خطر را دارند، کمک می کند.

محققان دریافتند که اسید کاهش آسیب از اشعه ماوراء بنفش (UV) و نشانگرهای التهاب و سرکوب ایمنی در پوست است. بنابراین رژیم غذایی حاوی اسید امگا ۳ ممکن است به کاهش علائم التهابی کمک کند و پوست را کمتر از واکنش به اشعه های UV از خورشید کند.

ماهی های چرب نیز ویتامین E، آنتی اکسیدان های حیاتی را تامین می کنند. ویتامین E پوست را از التهاب و رادیکال های آزاد مضر محافظت می کند.
پنج زندگی هک برای پوست سالم
پنج زندگی هک برای پوست سالم
تغییر رژیم غذایی تنها یک راه برای بهبود سلامت پوست است. در مورد راه های دیگر برای افزایش سلامت پوست در اینجا اطلاعات بیشتری کسب کنید.
الان بخوان
۲. گردو

آجیل ممکن است همان مزایایی را در مقایسه با ماهی های چرب فراهم کند، و علاوه بر رژیم غذایی مخصوصا برای گیاهخواران و گیاهخواران نیز به آنها کمک می کند.

طبق یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، گردوها در میان منابع ثروتمند اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۳ و امگا ۶ هستند.

نویسندگان همچنین تخمین زده اند که ۹۵-۹۹ درصد از جمعیت اسیدهای چرب امگا ۳ را کمتر از آنچه لازم است برای سلامت خوب است.

حفظ تعادل بین این دو اسید چرب ضروری است. یک رژیم معمولی غربی حاوی مقادیر بیش از حد چربی های امگا ۶ است که می تواند باعث التهاب و بیماری های التهابی پوست مانند اگزما و پسوریازیس شود.
۳. بادام

بادام غنی از اسید های چرب اشباع نشده است و منبع خوبی از ویتامین E هستند.

بسیاری از دانه ها منابع غنی از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که ممکن است باعث ترویج پوست سالم شوند.
دانه های آفتابگردان

مانند آجیل، دانه های آفتابگردان در روغن های چرب محافظت می کنند.

بر اساس آمار وزارت کشاورزی ایالات متحده، دانه های آفتابگردان همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از روی و ویتامین E هستند. هر دو می توانند برای محافظت از سلول های پوست کمک کنند.
۵. دانه های کتان

دانه های کتان غنی از اسید چرب امگا ۳ به نام اسید آلفا لینولنیک (ALA) می باشند.

شسته کردن دانه های روغنی تازه به پوست گوساله و یا بر روی یک سالاد می تواند یک راه ساده برای اضافه کردن چربی های امگا ۳ به رژیم غذایی و حفظ پوست به سلامتی باشد.

نویسندگان یک مطالعه از سال ۲۰۱۱ نشان دادند که شرکت کنندگان زن با پوست حساس که یک مکمل روغن مایع را برای ۱۲ هفته مصرف کرده اند، تجربه کرده اند:

کاهش حساسیت پوست
زبری کاهش می یابد
مقیاس کاهش یافته است
افزایش هیدراتاسیون
پوست نرمتر

۶. سویا
توفو کوکی در یک کاسه.
توفو، ساخته شده از سویا، ممکن است به بهبود الاستیسیته کمک کند.

سویا حاوی ترکیبات موسوم به ایزوفلاون ها هستند که ممکن است نقش مهمی در حفاظت از پوست، مخصوصا در زنان بازی کنند.

نویسندگان یک بررسی از سال ۲۰۱۷ می گویند یافته هایی مبنی بر این که شرکت کنندگان زن میانسال که بیشتر از ایزوفلاون های خاصی در سویا مصرف می کردند، دارای چروک های خوب و الاستیک بیشتری بودند.

نویسندگان نتیجه گرفتند که این ایزوفلاون ها ممکن است در طول یائسگی تاثیر بیشتری داشته باشند، در حالی که کاهش میزان استروژن سبب کاهش کشش پوست می شود.
۷. آووکادو

آووکادو غنی از چربی های سالم و ویتامین E است که از سلامت پوست حمایت می کنند.

چربی های موجود در آووکادو چربی های ضروری هستند که انسان ها باید مصرف کنند زیرا بدن نمی تواند آنها را تولید کند.

نویسندگان یک بررسی در سال ۲۰۱۳ اشاره کردند که آوکادو همچنین شامل ترکیبات مانند لویتین و زاکسنتین است که به محافظت از پوست از هر دو آسیب UV و آسیب دیدگی کمک می کند.
۸. روغن زیتون

در میان روغن های پخت و پز، روغن زیتون ممکن است برای سلامتی پوست مناسب تر باشد.

نتایج یک تحقیق از سال ۲۰۱۲ از نتیجه گیری بیشتر به دست می آید که رژیم غذایی حاوی روغن زیتون اثرات عکس برداری را روی پوست صورت کاهش می دهد.

محققان این اثر را به اسیدهای چرب غیر اشباع در روغن و همچنین ترکیبات دیگر مانند اسکوالن تأثیر می گذارند که نویسندگان پیشنهاد می کنند که از خشکی و آسیب رادیکال های آزاد محافظت کنند.
۹
۹. چای سبز

چای سبز برای یک نوشیدنی سالم و انرژی دهنده می سازد و حاوی ترکیبات خاصی است که ممکن است برای پوست مفید باشد.

به گفته نویسندگان یک مطالعه از سال ۲۰۱۱، چای سبز به ویژه غنی از آنتی اکسیدان ها به نام کاتچین ها است که جریان خون را به پوست افزایش می دهد. افزایش جریان خون تضمین می کند که سلول های پوست به طور مرتب اکسیژن تازه و مواد مغذی دریافت می کنند که به حفظ سلامت آنها کمک می کند.

محققان دریافتند که شرکت کنندگان که ۱۲ هفته به طور منظم برای چای سبز نوشیدند، سلامت پوست را بهبود بخشیدند، از جمله:

انعطاف پذیری بهتر
زبری کمتر
مقیاس کاهش یافته است
بهبود چگالی پوست
یک مقدار سالمتر از آب در پوست است

آنتی اکسیدان ها در چای سبز می توانند پوست را از اشعه مضر UV محافظت کنند.
۱۰. شکلات تیره

شکلات با کیفیت بالا با محتوای کاکائو بالا نیز ممکن است برای محافظت از پوست کمک کند.

نویسندگان یک بررسی از ۲۰۱۴ توجه داشته باشید که کاکائو غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است که اثر ضد التهابی روی پوست دارند. آنها همچنین استفاده از شکلات را در پیشگیری و درمان مشکلات پوستی، از جمله آکنه و پسوریازیس، مورد بررسی قرار دادند.
۱۱. آب
شیشه ای از آب با یخ و برش لیمو
در حال ترک هیدراته می تواند سلول های پوست را آزاد کند.

آب از عملکرد هر سیستم در بدن حمایت می کند و از بسیاری جهات به پوست لطمه می زند.

به عنوان مثال، ماندگاری هیدراتاسیون باعث محافظت از سلول های پوست از جمله آسیب های ناشی از عوامل محیطی می شود. همچنین، هیدراتاسیون سلولهای پوستی را برای جذب مواد مغذی و انتشار سموم ترشح می کند.

نوشیدن آب بیشتر ممکن است ساده ترین راه برای حفظ سلامت پوست باشد.
۱۲. کاروتن و بتا کاروتن

آنتی اکسیدان ها به نام کاروتنوئیدها دارای مزایای سلامتی زیادی هستند، از جمله حفاظت از پوست از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و بیش از حد آفتاب.

سبز، زرد، نارنجی و یا میوه های قرمز و سبزیجات اغلب منابع غنی از این آنتی اکسیدان های محافظ است.

خوردن بیشتر موارد زیر می تواند به افزایش تعداد کاروتنوئیدها در رژیم کمک کند:

انبه
پاپایا
هویج
yams
سیب زمینی های شیرین
فلفل دلمه ای
اسفناج
کلم بروکلی

چیزهایی که باید اجتناب کرد

عوامل تغذیه ای و سبک زندگی می توانند به پوست آسیب برسانند:

کافئین بیش از حد: کافئین یک محرک و یک دیورتیک است. صرف مقدار زیادی کافئین به صورت منظم ممکن است مقدار زیادی از آب بدن را از بدن خارج کرده و پوست را خشک کند.
مواد شیمیایی شدید: برای تسکین زخم ها و درمان آفتاب سوختگی، فرد ممکن است محصولات موضعی را که حاوی مواد شیمیایی خشن، افزودنی ها یا عطر ها هستند، اعمال کند. این می تواند بسیاری از شرایط پوستی را تشدید کند و ممکن است به خصوص برای افراد دارای پوست حساس باشد.
غذاهای پردازش شده یا تصفیه شده: غذاهای حاوی مقادیر زیاد قندهای تصفیه شده و کربوهیدرات ها ممکن است روند پیری پوست را سریع تر کنند. افرادی که به دنبال محافظت از پوست خود هستند ممکن است بخواهند از این غذاها اجتناب کنند.

بردن

در حالی که برخی از غذاها احتمال بیشتری برای پوست به جای دیگران به ارمغان می آورند، ضروری است تعادل را پیدا کنید.

خوردن یک رژیم غذایی غنی از طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی به انواع مختلفی از بدن برای حفظ سلامتی پوست کمک می کند.

پست های مرتبط