خواص و فواید سلنیماخبار کوتاه سلامتی فواید مواد غذایی 

خواص و فواید سلنیوم برای پوست و مو و منابع غذایی سلنیوم

خواص و فواید سلنیوم برای پوست و مو و منابع غذایی سلنیوم
‎5 (100%) ‎1 vote

درباره سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در خاک یافت می شود که در بعضی از مواد غذایی دارای سلنیوم نیز ظاهر می شود و حتی مقدار کمی در آب وجود دارد.

سلنیوم یک ماده معدنی بسیار حیاتی برای بدن انسان است؛ زیرا ایمنی را افزایش می دهد، در فعالیت های آنتی اکسیدانی در برابر آسیب های رادیکال های آزاد و التهاب، نقش دارد و نقش کلیدی در حفظ متابولیسم سالم را ایفا می کند.

بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف سلنیوم به طور طبیعی اثرات ضد ویروسی مثبت دارد و برای باروری و تولید مثل زن و مرد بسیار مهم است و همچنین خطر ابتلا به سرطان، بیماری های خود ایمنی و بیماری تیروئید را کاهش می دهد.

سلنیوم قادر است نقش محافظتی را در بدن ایفا کند، زیرا باعث افزایش قابلیت های آنتی اکسیدانی و کیفیت جریان خون می شود، بنابراین مقاومت بدن در برابر بیماری ها و استرس افزایش می یابد. سلنیوم به دلیل نقش آن در فعالیت آنتی اکسیدانی، که سبب کاهش آسیب رادیکال های آزاد و التهاب می شود بسیار مفید است.

به نظر می رسد این به دلیل انواع مختلف سلنئوپروتئین باشد.

این بدان معناست که سلنیوم بدن شما را به طور بالقوه به جلوگیری از بروز سرطان های رایج، مبارزه با ویروس ها، دفاع در برابر بیماری های قلبی و کاهش علائم مرتبط با سایر شرایط جدی مانند آسم کمک می کند.

منابع طبیعی غذایی سلنیوم عبارتند از برنج، تخم مرغ، جگر، ماهی تن، کدو و دانه های آفتابگردان.

غذاهای طبیعی بهترین منبع سلنیوم هستند، به ویژه هنگامی که این غذاها در یک روش ظریف و منظم مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا سلنیوم در طی پردازش و روش های پخت و پز بسیار گرم می تواند نابود شود.

در میان افراد سالم در ایالات متحده، کمبود سلنیوم غیر معمول است. با این حال، افراد مبتلا به بیماری های خاصی مانند HIV، بیماری کرون و سایر اختلالاتی که باعث عدم جذب مواد مغذی می شوند، می توانند منجر به کمبود سلنیوم شوند.

 

مقدار مصرف سلنیوم

 

کودکان ۱-۳: ۲۰ میکروگرم در روز
کودکان ۴-۸: ۳۰ میکروگرم در روز
کودکان ۹-۱۳: ۴۰ میکروگرم در روز
بزرگسالان و کودکان ۱۴ تا ۵۵ میکروگرم در روز
زنان باردار: ۶۰ میکروگرم در روز
زنان شیرده: ۷۰ میکروگرم در روز

 

منابع غذایی سلنیوم

 

آجیل – ۱ فنجان: ۶۰۷ میکروگرام (۱۱۰۳ درصد DV)
تخم مرغ – ۱ تخم مرغ متوسط: ۱۴۶ میکروگرم (۲۶۵ درصد DV)
تخم آفتابگردان – ۱ فنجان: ۱۰۵ میکروگرم (۱۹۰ درصد DV)
جگر (از گوشت گوسفند) – ۳ اونس: ۹۹ میکروگرم (۱۸۰ درصد DV)
ماهی تن – ۳ اونس: ۶۴ میکروگرم (۱۱۶ درصد DV)
سینه مرغ – ۳ اونس: ۳۳.۲ میکروگرم (۵۸ درصد DV)
بوقلمون- ۳ اونس: ۲۵ میکروگرم (۴۵ درصد DV)
دانه چیا – ۱ اونس: ۱۵.۶ میکروگرم (۲۸ درصد DV)
قارچ – ۱ فنجان مخلوط: ۱۵ میکروگرم (۲۷ درصد DV)
ماهی سالمون – ۳ اونس: ۳۱ میکروگرم (۵۶ درصد DV)

 

منابع غذایی سلنیم
منابع غذایی سلنیوم

 

خواص و فواید سلنیوم

 

اعمال آنتی اکسیدان و دفاع از استرس اکسیداتیو

می تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند

افزایش ایمنی

بهبود جریان خون و کاهش احتمال بیماری قلبی

تنظیم عملکرد تیروئید

طول عمر را افزایش می دهد

علائم آسم را کاهش می دهد

می تواند باعث افزایش باروری شود

 

 

خواص و فواید سلنیم
خواص و فواید سلنیوم

 

 

۱. اعمال به عنوان آنتی اکسیدان و دفاع از استرس اکسیداتیو

مزایای سلنیوم عبارتند از توانایی مبارزه با فرایند پیری و کمک به سیستم ایمنی با کاهش آسیب های رادیکال آزاد. سلنیوم اثر سینرژیک با آنتی اکسیدان های دیگر مانند ویتامین E دارد، بدن قادر به مبارزه با استرس اکسیداتیو و دفاع از سرطان ها مانند سرطان پروستات و کولون است.

سلنیوم جزء ضروری گلوتاتیون پراکسیداز است که یک آنزیم مهم برای پروسه هایی است که لیپید ها (چربی ها) را در غشای سلولی محافظت می کند. سلنیوم برای مبارزه با تخریب اکسیداتیو سلول ها و محافظت در برابر جهش و آسیب DNA است که می تواند باعث بیماری شود. (۲)
۲. می تواند به دفاع از سرطان کمک کند

سلنیوم به ویژه مفید است اگر شما سیستم ایمنی ضعیف یا سابقه سرطان در خانواده خود داشته باشید. مداخلات با استفاده از درمان های سلنیوم در دوزهای بالا نشان داده اند که سلنیوم توانایی های ضد سرطان را در بدن دارد.

بر اساس مطالعات انجام شده سلنیوم در کاهش خطر ابتلا به سرطان، مرگ و میر ناشی از سرطان و شدت سرطان موثر است – به ویژه در کبد، پروستات، کولورکتال و ریه.

سلنیم مانند مکانیک کمی در بدن عمل می کند. این به هسته سلولی می رسد که در آن DNA و ژنوم ذخیره می شوند و آسیب می بینند. آن را به آنتی اکسیدان های محافظتی مانند گلوتاتیون متصل می کند و سپس به کاهش و تعمیر آسیب های ناشی از DNA کمک می کند که کنترل نشده می تواند منجر به جهش سلول های سرطانی و رشد تومور شود.

این کار به این علت است که سلنیوم کار خاصی برای فعال کردن سلنئوپروتئین ها دارد، که نقش آنزیمی را بازی می کند که آنتی اکسیدان ها را به بهترین کار خود می رساند. شواهدی وجود دارد که مزایای سلنیوم نه تنها قادر به کاهش خطر ابتلا به سرطان است، بلکه همچنین به کاهش سرعت پیشرفت سرطان موجود و رشد تومور کمک می کند. (۳)

مطالعات نشان داده است که دوز بالای ۲۰۰ میلی گرم در روز سلنیوم می تواند در حفاظت از DNA موثر باشد، که می تواند خطر جهش سلولی و رشد سرطان را کاهش دهد.

مطالعات دیگر نشان می دهد که در مناطقی از جهان که خاک کمتر از سلنیوم است، خطر ابتلا به سرطان در مقایسه با مناطقی که سطوح بالایی از سلنیوم موجود است، افزایش می یابد. بنابراین، در موارد خاص سلنیوم از رشد سرطان جلوگیری می کند.
۳. افزایش ایمنی

بر اساس مطالعات انجام شده، سلنیوم برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی مورد نیاز است و همچنین می تواند مواد مغذی کلیدی در مقابله با توسعه ویروس ها، از جمله اچ آی وی باشد. در بیماران مبتلا به اچ آی وی، سلنیم نیز در کاهش سرعت پیشرفت بیماری به بیماری ایدز مفید است.
۴. بهبود جریان خون و کاهش احتمال بیماری قلبی

غلظت سلنیوم پایین با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی همراه است. مکمل سلنیوم یا افزایش غذاهای غنی از سلنیوم ممکن است قادر به پیشگیری از بیماری قلبی عروقی باشد.

اعتقاد بر این است که سلنیوم می تواند به سلامت قلب خود یک بار دیگر با توانایی آن در مبارزه با التهاب، افزایش جریان خون، کاهش استرس اکسیداتیو رادیکال آزاد و کمک به فعالیت آنتی اکسیدانی کمک کند.

تا کنون، غلظت سلنیوم در مطالعات مشاهده شده با خطر بیماری عروق کرونر در ارتباط است. با این حال، مطالعات مشاهدات می تواند در حقیقت منجر به شواهد گمراه کننده شود و بنابراین یافته ها هنوز ثابت نیستند که آیا سلنیوم به طور معمول برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی پیش می رود. (۴)

مزایای سلنیوم – دکتر تبر

۵. تنظیم عملکرد تيروئيد

تحقیقات در حال حاضر نشان می دهد، از طریق مطالعات متعدد، که ارتباط بین متابولیسم تیروئید و کمبود سلنیوم وجود دارد. سلنیوم به عنوان یک کاتالیزور برای تولید هورمون های فعال تیروئید عمل می کند.

اگر تصور کنید که بدن شما یک مرکز تولید است، پس تیروئید شما رئیس اصلی مسئول تنظیم تمام سیستم عامل است، بنابراین وقتی که تیروئید به درستی کار نمی کند، پیامدهای جدی و قابل توجهی وجود دارد.

غده تیروئید تعداد زیادی از توابع بدن هر روز بدن را شامل موارد زیر می شود: اشتها، خواب، درجه حرارت، وزن، انرژی و غیره.

مشکل با عملکرد مناسب تیروئید ممکن است منجر به علائم منفی مانند تحریک پذیری، ضعف عضلانی، خستگی، افزایش وزن یا از دست دادن، خواب آلودگی و بسیاری از واکنش های دیگر شود. بدین ترتیب بدست آوردن مقادیر مناسب سلنیوم در بسیاری از موارد مهم است.

کمبود سلنیوم در ارتباط با مشکلات داخل تیروئید و نحوه ترکیب هورمون های مناسب آن است. بنابراین، بیشتر و بیشتر می توانید ارزش استفاده از مکمل های سلنیوم برای درمان اختلالات خود ایمنی و تیروئید را ببینید.

سلنیوم به عنوان محافظتی قدرتمند از تیروئید عمل می کند و تولید اکسیژن واکنشی را در غدد تنظیم می کند و از آنتی بادی هایی که می توانند بیماری تیروئید را ایجاد کند محافظت می کند. (۵)

به همین علت، مزایای سلنیوم نیز مورد بررسی قرار می گیرند تا ببینند آیا می توانند به بیماران مبتلا به بیماری هاشیموتو، بیماری قوز و در زنان باردار با آنتی بادی ضد TPO کمک کنند. سلنیوم ممکن است قادر به افزایش ایمنی، واکنش های خود ایمنی پایین و التهاب کمتر در این جمعیت ها باشد.
۶. افزایش Longev
مطالعات نشان داده اند که این ماده حیاتی برای سلامت و طول عمر چه اهمیتی دارد. اگر می خواهید یک زندگی طولانی و پر جنب و جوش زندگی کنید، سلنیوم قطعا معدنی است که می خواهید در رژیم غذایی خود داشته باشید. Selenium همچنین برای درمان ده ها بیماری که از آسم به بیماری های آرتروز، اختلال تیروئید و بیماری های قلبی رنج می برد مورد مطالعه قرار گرفته است. خطر ابتلا به این بیماری ها با افزایش سن افزایش می یابد، بنابراین مصرف Selenium می تواند به دفاع از بدن و کمک به یک زندگی طولانی کمک کند. سلنیوم معدنی است که به معنی آن است که ما فقط نیاز به مقدار کمی از آن هستیم. با این حال، بدن قادر است سلنیم را از سیستم خود به اندازهای سریع بکشاند که از آنجاییکه در بسیاری از توابع مهم بدن نقش قابل توجهی ایفا می کند، بنابراین مهم است که آن را به طور مرتب مصرف کنید، به خصوص به عنوان سن، به منظور استفاده از تمام این موارد ذکر شده مزایای سلنیوم.۷ علائم آسم را کاهش می دهد مطالعات مشاهده شده نشان می دهد که بیماران مبتلا به آسم مزمن ممکن است سطح پایین سلنیوم داشته باشند. (۶) بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که مبتلا به آسم بودند، مکمل های سلنیوم را دریافت کردند، علائم مرتبط با آسم کمتر از افرادی بود که پلاکت مصرف می کردند. متخصصان فکر می کنند که مکمل سلنیوم ممکن است یک درمان افزودنی مفید برای دارو برای بیماران مبتلا به آسم مزمن باشد. با این حال، قبل از این که به طور منظم تمرین شود، تحقیقات بیشتری لازم است، به عنوان محقق هنوز برای تعیین اثر کامل سلنیوم بر عملکرد ریه ضروری است. می تواند باعث افزایش باروری شود سلنیوم برای تحرک مناسب اسپرم مورد نیاز است و همچنین جریان خون را افزایش می دهد، دو عنصر کلیدی که درگیر شدن و ناباروری هستند. سلنیوم در کپسول میتوکندری اسپرم گنجانیده شده و ممکن است بر رفتار و عملکرد اسپرم که از طریق کانال واژن حرکت می کنند، تاثیر بگذارد. به نظر می رسد که هر دو غلظت سلنیوم کم و زیاد اسپرم تاثیر منفی بر تعداد اسپرم دارند، بنابراین هدف از برآوردن این توصیه، اما تا حد زیادی بیش از آن است که برای باروری مهم است. برخی مطالعات همچنین نشان می دهد که سلنیوم حتی ممکن است خطر سقط جنین را کاهش دهد، اما در این مرحله تحقیقات بیشتر بر روی ناباروری در مردان اختصاص یافته است، در حالی که به نظر می رسد مکمل سلنیوم

پست های مرتبط