خواص و فواید اسفناجاخبار کوتاه سلامتی فواید مواد غذایی 

خواص و فواید اسفناج برای سلامتی و ارزش غذایی اسفناج

خواص و فواید اسفناج برای سلامتی و ارزش غذایی اسفناج
‎5 (100%) ‎1 vote

درباره اسفناج

اسفناج یکی از سلامت ترین مواد غذایی در جهان محسوب می شود که محققان بیش از دوازده نوع مختلف آنتی اکسیدان فلاونوئیدها را در اسفناج شناسایی کردند. اسفناج دارای توانایی های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است و اگر شما با مقدار بسیار کم کالری، اسفناج یکی از مواد مغذی ترین مواد غذایی موجود است.

درباره اسفناج
درباره اسفناج

اسفناج سبزی است که متعلق به گروه غذای خانواده Amaranthaceae است که شامل گیاهانی غنی از مواد مغذی مانند چغندر، اسفناج و چاودار است. مواد غذایی در این خانواده برای محافظت از سیستم عصبی مرکزی، کاهش التهاب و تأخیر در فرآیند پیری و محافظت از سلول ها مفید هستند.

اسفناج حاوی ترکیبات کاروتنوئید است که با کاهش خطر بسیاری از بیماریها، از جمله سرطان، بیماری قلبی، دیابت، بیماری های عصبی و چاقی مرتبط است.

مواد مغذی اسفناج شامل کاروتنوئیدها مانند بتا کاروتن، لووتیان و زاکسنتین هستند. اسفناج همچنین فلاونوئیدها را تأمین می کند که نوعی آنتی اکسیدان قوی هستند که از طریق مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد از بدن محافظت می کنند. این ترکیبات حفاظتی بهترین مواد غذایی سالم را در اسفناج تولید می کنند.

علاوه بر تامین سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها، اسفناج همچنین مقدار قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی را به دارا است. اسفناج منبع خوبی برای ویتامین C، ویتامین A و مواد معدنی منگنز، روی و سلنیوم است. این باعث می شود اسفناج در حفاظت از سیستم های مختلف و توابع بدن، از سلامت دستگاه گوارش گرفته تا بینایی مفید باشد.

 

ارزش غذایی اسفناج

یک فنجان اسفناج خام دارای مواد مغذی زیر است

۷ کالری
۱ گرم پروتئین
۱ گرم فیبر
۱ گرم کربوهیدرات
۱۴۵ میلی گرم ویتامین K (223٪ DV)
۱۴۱ میلی گرم ویتامین A (28٪ DV)
۵۸ میلی گرم فولات (۱۸٪ DV)
.۲۷ میلی گرم منگنز (۱۵٪ DV)
۸.۴ میلی گرم ویتامین C (14٪ DV)
۰.۸ میلی گرم آهن (۱۰٪ DV)
۲۴ میلی گرم منیزیم (۷.۵٪ DV)
۳۰ میلی گرم کلسیم (۷۵/۳٪ DV) 800
۱۶۷ گرم پتاسیم (۳.۶٪ DV)

 

مهم است که توجه داشته باشید که  اسفناج حاوی آهن و کلسیم است، ولی  این مواد مغذی به خوبی در بدن جذب نمی شوند. در واقع، اسفناج یکی از کمترین منابع غذای زیستی موجود کلسیم است.

این به این دلیل است که اسفناج حاوی مواد مهار کننده جذب از جمله سطوح بالای اسید اگزالیک است. مولکول اسید اگزالیک، همچنین به عنوان oxalates نامیده می شود، قادر به اتصال به کلسیم و آهن در بدن و جلوگیری جذب در بدن است. 

 

خواص و فواید اسفناج برای سلامتی

 

محافظت در مقابل سرطان
محافظت در مقابل سرطان

 

۱. محافظت در مقابل سرطان

مطالعات نشان می دهد که مصرف سبزیجات سبز برگ و سبزیجات cruciferous از جمله گونه های اسفناج، بروکلی، گل کلم، کلم، می تواند به طور چشمگیری در برابر ابتلا به انواع مختلف سرطان از شما محافظت کند، به خصوص سرطان کولون، سینه و پروستات.

اسفناج قادر است تا تشکیل سلول های سرطانی را کاهش دهد، زیرا با آسیب های DNA مبارزه و استرس های اکسیداتیو را از طریق حضور آنتی اکسیدان ها مانند نئوکسانتین و ویولاکسانتین محدود می کند. با توجه به مطالعات انجام شده، کاروتنوئید اسفناج از تخریب سلول ها محافظت می کند.

اسفناج همچنین شامل کلرپلاست و کلروفیل است. مطالعات نشان داده است که به دلیل این ترکیبات، اسفناج  با دفع مواد سرطان زا از بدن، سم زدایی بدن، کاهش التهاب و کاهش آسیب های رادیکال آزاد به عنوان یک محافظ  ضدسرطانی عمل می کند.

 

۲. جلوگیری از بیماری های قلبی

اسفناج التهاب بدن را محدود می کند که یکی از عوامل خطر اصلی مرتبط با بیماری های قلبی است. مطالعات نشان می دهد که اسفناج می تواند سلامت قلب را با بهبود عملکرد اسید نیتریک محافظت کند که باعث افزایش گردش خون، فشار خون و رگ های خونی می شود.  اسفناج حاوی دو آنتی اکسیدان neoxanthin و violaxanthin  است که محققان آن را بسیار مفید در کاهش پاسخ های التهابی گسترده بدن می دانند. اسفناج یکی از بهترین منابع شناخته شده این ترکیبات خاص است.

اسفناج قادر به کمک به بهبود مشکلات مربوط به رگهای خون، از جمله آترواسکلروز و فشار خون بالا است. ترکیبات محافظتی که در اسفناج یافت می شوند با هم کار می کنند تا شریان ها را از تهدیدات خطرناک پاک کنند، اسفناج موجب سطح کلسترول پایین تر، فشار خون متعادل ، افزایش جریان خون و حفظ رگ های خونی قوی و سالم می شود.

فیبر موجود در اسفناج نیز در کاهش میزان کلسترول بالا و کاهش جذب گلوکز در جریان خون اثر می گذارد. با هم این عوامل تا حد زیادی خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهند.

 

افزایش ایمنی
افزایش ایمنی

۳. افزایش ایمنی

اسفناج از سطح بالایی از ویتامین A و ویتامین C برخوردار است که در واقع هر دو آنتی اکسیدان هستند که برای حفظ یک سیستم ایمنی قوی مفید هستند. ویتامین C و آنتی اکسیدان های ویتامین A ایمنی  بدن را در مقابل باکتری ها، ویروس ها، سموم و دیگر مهاجمان مضر محافظت می کنند.

اسفناج از طریق کاهش واکنش های التهابی، کاهش آسیب سلولی و همچنین کمک به سلامت گوارشی ایمنی بدن را حفظ می کند.

آنتی اکسیدان های اسفناج همچنین موجب محافظت در برابر پوسیدگی دندان و بیماری های لثه یا عفونت ها، و سلامت پوست، چشم دهان می شوند. آنها همچنین در برابر شرایط جدی تر  که می تواند منجر به بیماری های قلبی، سرطان،  و اختلالات شناختی شود از شما محافظت می کنند.

 

۴.جلوگیری از دیابت

اسفناج حاوی استروئیدهای محافظتی به نام فیتوكدستروئید ها می باشد. در مطالعات این استروئید نشان داده است که متابولیسم گلوکز (قند) را افزایش می دهد و به حفظ سطح قند خون پایدار کمک می کند. که برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است.

همچنین ترکیبات موجود در اسفناج نیز خطر کمتری برای عوارض جانبی ایجاد می کنند که ممکن است در هنگام ابتلا به دیابت رخ دهد.

 

محافظت از سلامت چشم
محافظت از سلامت چشم

 

۵. محافظت از سلامت چشم

اسفناج حاوی ویتامین A در قالب کاروتنوئید ها است که  مجب حفظ سلامتی شبکیه، می شود. دو کاروتنوئید اسفناج به نام لوتئین و زاکسنتین، آنتی اکسیدان های اولیه هستند که به منظور حفظ سلامت چشم مورد نیاز هستند.

اسفناج با کاهش خطر ابتلا به اختلالات چشم در ارتباط با سن از جمله دژنراسیون ماکولار ارتباط دارد. به عنوان مثال، زاکسنتین در اسفناج برای فیلتر کردن اشعه های مضر نور از ورود به قرنیه مفید است . دیگر کاروتنوئید های اسفناج از بافت آسیب پذیر منطقه ی شبکیه از استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

 

 

 

 

۶. کمک به حفظ سلامت استخوان


اسفناج مقدار زیادی از ویتامین K را برای استخوان فراهم می کند. ویتامین K برای حفظ ساختار اسکلتی سالم ضروری است و برای جلوگیری از شرایطی که باعث از دست رفتن تراکم استخوان می شود، به ویژه در سنین بالا مفید است .اسفناج جلوگیری از برای  پوکی استخوان و شکستگی های استخوانی مفید است. ویتامین K نیز نقش کمک به لخته شدن خون و کم کردن التهاب در بدن  را نیز دارد.

 

حفظ سلامت پوست
حفظ سلامت پوست

 

۷. حفظ سلامت پوست

ویتامین C و ویتامین A موجود در اسفناج می تواند به مبارزه با آسیب های نور UV که می تواند به سرطان پوست  منجر شود کمک کند . غذاهایی مثل اسفناج که حاوی آنتی اکسیدان ها است، در رشد سلول های پوستی جدید و حمایت از تولید کلاژن، یکی از بلوک های اصلی پوست است  موثر هستند.

بنابراین راه طبیعی برای کند شدن پیری و افزایش ایمنی پوست، خوردن اسفناج و سایر سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان است.

 

 

۸. به سم زدایی کمک می کند

مواد مغذی موجود در اسفناج میتواند به سم زدایی از بدن و حمایت از عملکرد کبد کمک کند تا مانع از رشد بیش از حد باکتریایی در میکرو فلور روده شود. کاهش التهاب دستگاه گوارش نه تنها با فلاونوئیدها موجود در اسفناج، بلکه همچنین با کاروتنوئیدهای آن مرتبط است.

سطح پایین التهاب از پوشش آسیب پذیر دستگاه گوارش و معده محافظت می کند و احتمال ایجاد سندرم روده تحریک پذیر و سایر اختلالات گوارشی را کاهش می دهد.

اسفناج همچنین منبع خوبی از فیبر رژیمی است. فیبر برای حفظ سلامتی گوارشی مورد نیاز است، زیرا به حرکات منظم روده کمک می کند، زباله ها و سموم را از بدن دفع می کند، از یبوست یا اسهال جلوگیری می کند و می تواند دستگاه گوارش را سم زدایی کند.

 

۹.  جلوگیری از اختلالات عصبی

مطالعات نشان داده اند که سبزیجات از جمله اسفناج می تواند به کاهش روند پیری کمک کند. بر اساس مطالعات انجام شده، اسفناج می تواند مغز را از بیماری های مرتبط با سن محافظت کند و حتی آسیب های موجود را که در مغز پس از سکته مغزی رخ داده است، معکوس کند.

آنتی اکسیدان ها در اسفناج برای کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو همراه با کاهش شناختی، رفتاری و مهارت های حرکتی مفیدند.  آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج می توانند نشانه های ذهنی و فیزیکی پیری را کاهش دهند.

 

سرشار از منیزیم
سرشار از منیزیم

 

۱۰. سرشار از منیزیم

به گفته محققان، اسفناج یکی از بهترین منابع منیزیم است. و مهمتر از همه، منیزیم در اسفناج پس از پخته شدن نیز باقی می ماند. منیزیم  از مواد مغذی حیاتی در بدن است که به سلامت کلی سلولی کمک می کند و در بیش از ۳۰۰ عملکرد مختلف بدن فعالیت می کند. متأسفانه با این حال، بسیاری از بزرگسالان کشورهای توسعه یافته در واقع دارای کمبود منیزیم هستند و اکثر آنها حتی از آن آگاه نیستند.

منیزیم برای تنظیم کلسیم، پتاسیم و سدیم مورد نیاز است که با هم کنترل سیگنال های عصبی عضلانی و انقباض عضلانی را  انجام می دهد. به همین دلیل کمبود منیزیم گاهی اوقات باعث درد و گرفتگی عضلات می شود. کمبود منیزیم نیز با بی خوابی، اختلالات خلقی، سردرد، فشار خون بالا و افزایش خطر ابتلا به دیابت همراه است.
 مصرف مواد غذایی با مقدار زیاد منیزیم مانند اسفناج را می توانند در کاهش این علائم منفی کمک کنند.اسفناج ارگانیک به ویژه در مقایسه با مواد غیر آلی، می تواند منبع خوبی از منیزیم باشد.

 

خواص و فواید اسفناج
خواص و فواید اسفناج

 

پست های مرتبط