خواص و فواید بتاکاروتناخبار کوتاه سلامتی فواید مواد غذایی 

خواص و فواید بتاکاروتن و مضرات بتاکاروتن

خواص و فواید بتاکاروتن و مضرات بتاکاروتن
‎5 (100%) ‎1 vote

اثرات مفید بتا کاروتن و دیگر کاروتنوئیدها در بیماری های مزمن در انسان شناخته شده است. بتا کاروتن نوعی کاروتنوئید است که در گیاهان یافت می شود. بتاکاروتن به عنوان یک ویتامین A معروف شناخته شده است.

محققان بر این باورند که بتا کاروتن موجود در میوه ها و سبزیجات برای سلامتی شما مفید است. این غذاهای خاص ویتامین A می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت از پوست و چشم ها و مبارزه با تهدیدات حیاتی مانند بیماری های قلبی و سرطان کمک کنند.

بتا کاروتن چیست؟

بتا کاروتن یک رنگدانه در گیاهان است که میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی دارا هستند. این ماده در بدن به ویتامین A تبدیل می شود که یک آنتی اکسیدان قوی است که نقش حیاتی در سلامت چشم، پوست و عملکرد عصبی دارد.

ویتامین A در دو فرم اولیه یافت میشود: ویتامین A فعال و بتا کاروتن. ویتامین A فعال رتینول نامیده می شود و از غذاهای مشتق شده از حیوانات بدست می آید. این ویتامین A از پیش ساخته شده می تواند به طور مستقیم توسط بدن مورد استفاده قرار گیرد .

کاروتنوئیدهای ویتامین A متفاوت هستند، زیرا بعد از مصرف آنها نیاز به تبدیل به رتینول در بدن دارند. بتا کاروتن یک نوع کاروتنوئید است که عمدتا در گیاه یافت می شود و نیاز به تبدیل به ویتامین A فعال قبل از استفاده از بدن دارد.

شواهد زیادی وجود دارد که خوردن غذاهای آنتی اکسیدان بالا که حاوی بتا کاروتن است، برای سلامتی شما مفید است و ممکن است به پیشگیری از بیماری های جدی کمک کند. با این حال، تحقیقات مختلط در مورد استفاده از مکمل های بتا کاروتن وجود دارد. در واقع، برخی مطالعات حتی نشان می دهد که مکمل ها ممکن است خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند سرطان و بیماری های قلبی را افزایش دهند. پیام مهم در اینجا این است که منافع دریافت ویتامین ها در مواد غذایی وجود دارد که لزوما در مکملها رخ نمی دهد.

 

خواص و فواید بتاکاروتن

 

۱. دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی است
۲. از بارداری سالم پشتیبانی می کند
۳. پوست را محافظت می کند
۴. از چشم شما محافظت می کند
۵. درمان Leukoplakia در دهان
۶. بهبود سلامت تنفسی

 

خواص و فواید بتاکاروتن
خواص و فواید بتاکاروتن

 

غذاهای دارای بتا کاروتن و مکمل ها

 

مطالعات متعدد نشان داده اند افرادی که بیش از حد مواد کاروتنوئیدی مصرف می کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن هستند. غنی ترین منابع بتا کاروتن میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی و همچنین سبزیجات سبز برگ است.

به طور کلی هرچه رنگ روشن تر و شدیدتر باشد، بتا کاروتن بیشتری در آن سبزیوجود دارد.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند از بتا کاروتن به اندازه کافی از رژیم غذایی با میوه ها و سبزیجات به جای مکمل ها استفاده کنید. برای گرفتن شش تا هشت میلی گرم در روز، پنج وعده میوه و سبزیجات، به خصوص این غذاها را بخورید:

 

منابع بتاکاروتن:

 

آب هویج – ۱ فنجان: ۲۲ میلی گرم
کدو تنبل – ۱ فنجان: ۱۷ میلیگرم
اسفناج – ۱ فنجان (پخته شده): ۱۳.۸ میلیگرم
هویج – ۱ فنجان (پخته شده): ۱۳ میلی گرم
سیب زمینی شیرین – ۱ سیب زمینی شیرینی متوسط: ۱۳ میلی گرم
کلم سبز – ۱ فنجان (پخته شده): ۱۱.۶ میلیگرم
کلم – ۱ فنجان (پخته شده): ۱۱.۵ میلیگرم
زردآلو – ۱ فنجان: ۱.۶ میلیگرم
انبه – ۱ فنجان: ۰.۷ میلی گرم

 

منابع بتاکاروتن
منابع بتاکاروتن

 

هشدارها و عوارض جانبی بالقوه

 

مکمل بتا کاروتن احتمالا خطرناک است، زیرا در مقادیر طبیعی موجود در غذا مصرف می شود. مکمل ها باید در کوتاه مدت تحت هدایت پزشک شما مورد استفاده قرار گیرند. عوارض جانبی احتمالی این کاروتنوئید عبارتند از سردرد، مدفوع شل، کبودی، درد مفاصل و زرد شدن پوست.

افرادی که به شدت سیگار می کشند باید از مصرف این کاروتنوئید جلوگیری کنند، زیرا مطالعات نشان می دهد که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود. افراد مبتلا به سابقه قرار گرفتن در معرض آزبست نیز باید از مکمل های بتا کاروتن استفاده نکنند زیرا ممکن است خطر بیماری های کبدی یا بیماری قلبی را افزایش دهند.

در صورت مصرف مکمل های بتاکاروتن در هنگام مصرف داروهای ضد کلسترول، آنتی بیوتیک ها، مهارکننده های پروتون پمپ، اورلستات و استرول های گیاهی به پزشک اطلاع دهید.
مصرف همزمان بتاکاروتن و این داروها ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

 

۱. دارای فعالیت آنتیاکسیدانی قوی است

بتا کاروتن و دیگر کاروتنوئید ها دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی هستند و برای توانایی آنها در پیشگیری از بیماری مزمن ارزشمند هستند. آنها بدن را از آسیب رساندن به رادیکال های آزاد محافظت می کنند که علت اصلی پیری و انحطاط است.

مطالعات نشان می دهد که رابطه معکوس بین وجود سرطان های مختلف و کاروتنوئیدهای رژیم غذایی و یا سطح کاروتینوئید خون است. با این حال، به نظر می رسد که کاروتنوئید ها می توانند سلامت خود را در زمان مصرف در رژیم غذایی افزایش دهند، اما ممکن است اثرات نامطلوبی را در هنگام مصرف افراد با سیگار کشیدن یا افرادی که در معرض آزبست قرار گرفته اند، داشته باشند. محققان همچنان دوزهای مناسب برای کاروتنوئید ها را مفید و خطرناک می دانند. (۲)

با این وجود، روشن است که مصرف مواد غذایی حاوی بتا کاروتن و سایر آنتی اکسیدان ها باعث کاهش سطح التهاب و کاهش استرس اکسیداتیو در بدن می شود.

۲. از بارداری سالم پشتیبانی می کند

انجمن اطفال آمریکایی ویتامین A را بعنوان یکی از حیاتی ترین ویتامینهای مهم در دوران بارداری و شیردهی می داند. ویتامین A نقش مهمی در رشد سالم جنین و نوزاد دارد و رشد و تکامل ریه بسیار مهم است. این نیز برای نوزادان و کودکان نوپا برای ساخت یک سیستم ایمنی قوی نیاز است.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه اروپا، افزایش مصرف ویتامین A در زنان باردار و افزایش ۹۰ درصدی برای زنان شیرده باید وجود داشته باشد. امن تر است بتا کاروتن را از غذاهایی که می خورید دریافت کنید، بنابراین زنان باردار یا شیرده باید سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی بیشتری مصرف کنند. اگر به مکمل نیاز دارید تا این کاروتنوئید را به اندازه کافی دریافت کنید، از آن تحت نظارت ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود استفاده کنید. (۳)

۳. پوست را محافظت می کند

متابولیسم بتا کاروتن در انواع مختلفی از اندامها، از جمله پوست صورت می گیرد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که به جلوگیری از تشکیل اریتم ناشی از UV، یا تحریک پوست و قرمزی کمک می کند. اگرچه نمی توان آن را با کارآیی کرم های ضد آفتاب مقایسه کرد، شواهدی وجود دارد که بتا کاروتن می تواند پوست را در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند، با افزایش دفاع پایه ای در برابر آسیب های پوستی ناشی از نور UV. (4)

مزایای بتا کاروتن – دکتر تبر

۴. از چشم شما محافظت می کند

بتا کاروتن و سایر آنتی اکسیدان ها ممکن است به تداوم پیشرفت دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن منجر شوند، که باعث تغییرات بینایی می شود که گاهی اوقات بسیار شدید هستند و ممکن است کوری قانونی غیر قابل برگشت باشد. آنتی اکسیدان ها در کاهش سرعت پیشرفت علائم دژنراسیون ماکولا مؤثرند زیرا می توانند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک کنند که نقش مهمی در انحطاط سلول ها و اعصاب در شبکیه / ماکولا دارد.

مطالعه بیماری بیماری های مرتبط با سن نشان داد که ترکیبی از آنتی اکسیدان های رژیم غذایی شامل روی، بتا کاروتن، ویتامین C و ویتامین E، به طور موثر پیشرفت دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد. (۵)

۵. درمان Leukoplakia خوراکی

یک مطالعه انجام شده در دانشگاه آریزونا تأیید فعالیت بتا کاروتن در بیماران مبتلا به لوکوپلاکی دهانی است که با تکه های ضخیم و سفید که بر روی لثه ها و در گونه های شما شکل می گیرد، برجسته می شود. بیشتر لکه های لکوپلاکیا خوش خیم هستند، اما برخی ممکن است نشانه های اولیه سرطان باشند. پنجاه بیمار ۶۰ میلی گرم بتا کاروتن در روز برای شش ماه داده شدند و سپس شرکت کنندگان برای ادامه درمان و یا استفاده از دارونما برای ۱۲ ماه بیشتر انتخاب شدند. نتایج نشان داد که ۵۲ درصد (۲۶ بیمار) از شرکتکنندگان پاسخ بالینی به درمان داشتند و ۲۳ نفر از ۲۶ بیمار که به طور مثبت مرحله دوم، تصادفی را تکمیل کردند، پاسخ دادند. (۶)

یکی دیگر از مطالعات قدیمی که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد، نتایج مشابهی داشت: ۷۱ درصد از بیماران در گروه درمان دارای پاسخهای کلیدی به ۳۰ میلیگرم بتا کاروتن در روز بودند. محققان نتیجه گرفتند که به علت عدم سمیت بودن، آن را به عنوان یک کاندیدا عالی به عنوان عامل پیشگیرانه برای سرطان دهان عمل می کند. (۷)

۶. بهبود سلامت تنفسی

تحقیقات منتشر شده در مجله تنفسی اروپا نشان می دهد که خوردن میوه ها با بتا کاروتن می تواند عملکرد تنفسی و ریه را بهبود بخشد. در مقایسه با خوردن میوه به ندرت یا هرگز، افرادی که حداقل یکبار در روز میوه می خورند علائم تنفسی مانند تولید خلط، تنگی نفس و خس خس سینه را کاهش داده اند. میوه های هر نوع کمک به مبارزه با بیماری های تنفسی، از جمله انبه، پاپایا و کتانوپا. (۸)
تحقیقات مختلط در بتا کاروتن

بتا کاروتن و سرطان ریه

مطالعات انجام شده مبنی بر اینکه سرطان ریه، به ویژه در سیگاریها و بیماریهای قلبی عروقی، ممکن است با بتا کاروتن مکمل افزایش یابد، وجود دارد. نتایج مربوط به این موضوع مخلوط است، اما در نهایت، محققان مطمئن نیستند که آیا ممکن است تعاملات بین کاروتنوئید های مختلفی که برای درمان استفاده می شوند، یا اگر بتا کاروتن با سایر مواد مغذی مغز تعامل می کند، وجود دارد. (۹)

یک متاآنالیز که در مجله بین المللی سرطان منتشر شده، از یافته های افزایش خطر ابتلا به ریه و معده حمایت می کند

پست های مرتبط